exodusreismarnixkerk.reismee.nl

Donderdag 3 mei

Vanmorgen vertrokken we richting Tiberias. Dus de koffers werden om 6.45 buiten de hotel kamer gezet. Na een laatste heerlijk ontbijt in ons prachtig hotel vertrokken we met de bus.

We reden naar het noorden. Stopten op een mooi uitzichtpunt en keken over een prachtig weids heuvellandschap. Boven op de heuvels zagen we hier en daar kleine joodse nederzettingen. Beneden in het dal liep de handelsroute van Jeruzalem naar Jericho. Een soort groene droge smalle rivierbedding. Nu zag je nog wel wat groen (weide zoals hier kun je het niet noemen), maar over een paar weken is alles dor. We zagen onderweg de schaapherders met hun vee op zoek naar gras.

Daarna gingen we naar Kasr El Yahud, de doopplaats van Jezus in de Jordaan. Tot vorig jaar was het bezet gebied. Hekwerk, bewaking en landmijnen. Nu is er een mooie nieuwe doopplaats aangelegd. We voelden even met onze voeten in het water, 't is wel wat modderig.

We reden verder langs de Jordaan vallei. Hier staan rijen palmbomen als dadelboomgaard. We zagen stallen met koeien en kippen. Onder tenten(zoals hier kassen) groeien paprika’s druiven en tomaten. Dorscombines zijn de eerste oogst aan het dorsen.

We kwamen daarna aan bij Bet She’an. In de Romeinse periode was dit een belangrijke Romeinse stad. We liepen in de hitte rond tussen de resten van een badhuis, openbaar toilet en amfitheater.

Bij het natuurreservaat Gan Hashlosha aangekomen konden we niet wachten om te zwemmen in de warmwaterbronnen of heerlijk wat rond te lopen. Dat was even een heerlijke rustpauze.

Maar ons programma voor de dag was nog niet afgelopen dus stapten we de bus weer in richting de berg Thabor. Daarna gingen we naar ons hotel in Tiberias. Dat was wel weer even wennen na ons heerlijke hotel in Jeruzalem. Na het eten liepen we naar beneden naar de boulevard en keken we naar een muziek en lichtshow. Dronken nog iets op een terrasje en dan propten we ons in een taxibusje of liepen we terug naar het hotel.