exodusreismarnixkerk.reismee.nl

Woensdag 2 mei

De wekker liep weer af om 6 uur. Na een heerlijk ontbijt vertrokken we om half 8 naar de Herzlberg, de nationale begraafplaats van Israƫl. Die ochtend was het wel wat frisser buiten. Op de berg was het mooi aangelegd met bloemen, bomen en struiken. De berg is vernoemd naar Theodoor Herzl de oprichter van het Zionisme. Herzl's graf ligt op de top van de heuvel. Israƫls oorlogsdoden zijn er ook begraven.We konden niet dichtbij het graf komen, omdat ze nog bezig waren met het afbreken van alle stellages van de onafhankelijkheidsviering. Ook was er nog een onderzoek lopende naar een ongeluk wat daar gebeurt is tijdens de viering.

We reden verder met de bus en stopten bij de 5-meter hoge Menorah, de zevenarmig kandelaar van de staat Israƫl. Hierop is in figuren de geschiedenis uitgebeeld. Deze staat tegenover het regeringsgebouw van de Staat Israƫl. De Knesset.

Daarna bezochen we het Israƫl Museum. Hier zien we een model van Jeruzalem uit de tijd van de Heere Jezus. Zo kregen we meer een beeld van hoe het er vroeger uit heeft gezien. Ook hebben we een kopie van de Dode Zee rollen gezien.

We reden met een deel van de groep naar Yad Vashem, het officiĆ«le monument van IsraĆ«l voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust. Het andere deel van de groep had dit de vorige reis gezien en namen de tijd om meer van Jeruzalem te zien. Het museum is heel indrukwekkend. De vele fotoā€™s, filmpjes, een maquette van een gaskamer, heftige verhalen van overlevenden, de brute posters van de Nazi's, beelden en kleding vanuit de kampen, een grote hoop grote en kleine schoenen van mensen die vergast zijn. De herdenkingsplaats voor de kinderen maakte vooral diepe indruk. Door een donkere gang liepen we langs heel veel lichtjes, die elk een kind moeten voorstellen. Ondertussen werden de namen, leeftijden en nationalteit opgenoemd van alle kinderen die omgekomen zijn. We werden hier stil van, het raakte ons diep.

Vervolgens reden we naar de oude stad David. Daar ontmoetten we weer het andere deel van de groep. Hier splitsten we weer in twee andere groepen. Het ene deel ging alvast naar de Yehuda markt. En wij gingen met 12 personen door de Hizkia tunnel lopen. Soms smal en vochting, zandzakken met beton op de grond om beter grip te hebben, want de stenen zijn wat ongelijk en glad. Uit de tunnel lopen we langs opgravingen van het paleis van koning David.

We 'rennen' door de Joodse wijk, want de rest van de groep is al op de kleurrijke Machne Yehuda markt. En dat willen wij natuurlijk ook niet missen. Het laatste stuk kunnen we met de tram(werkt een OV hier??) We kunnen nog net een half uurtje over de markt lopen. Mmmmā€¦aardbeien! Kopen vruchten waar we de naam niet van weten, maar heerlijk smaken.
Nog even de tijd nemen om in het leuke winkeltje van Ben Zvi en zijn vrouw Mirjam rond te neuzen en wat souvenirs te kopen voor thuis. (Afgelopen zondag waren we hier ook geweest om naar een prachtige dienst te luisteren van Ben Zvi, die een Messiasbelijdende predikant is)

Daarna keerden we met z'n allen weer met de bus terug naar ons hotel voor de laatste nacht in Jeruzalem. Dus nog genieten van het avondeten en onze koffers weer inpakken.