exodusreismarnixkerk.reismee.nl

maandag 30 april en dinsdag 1 mei

Hallo allemaal,

Hebben jullie heerlijk oranje tompoucen gegeten? Wij hebben natuurlijk nog wel het Wilhelmus gezongen. Verder zagen we geen rood-wit-blauwe vlaggen of oranje wilmpels, maar wel zien we veel de Israelische vlag wapperen.

Vandaag en gisteren weer twee drukke dagen gehad in Jeruzalem. Maandag ging om 06:15 de wekker. Om 08:00 zaten we in de bus en vertrokken we eerst naar de Olijfberg. Vanaf het uitzichtpunt zagen we ook de Rotskoepel op het tempelplein. Op de helling zijn vele graven van Joden. Vervolgens zijn we naar Gethsemane gegaan. Dit was een kleine tuin met oude olijfbomen. Daarna liepen we door het Kidrondal waar we ook de (graf)tombe zagen van Absalom en de priester Zacharia. Daarna liepen we omhoog naar de Mestpoort en daardoor liepen we verder naar de klaagmuur waar het Barmitzwah was. Een heel feestelijk gebeuren met muziek en snoepgoed gooien. Veel 13-jarige joodse jongens deden Barmitzwah. Er komen ook jongens vanuit de hele wereld die dit doen. Aan de mannenkant is het druk met Thorarollen lezen en aan de vrouwenkant staan de familieleden op plasticstoelen over de afscheiding heen te kijken en mee te juichen en snoep te gooien. Erg leuk om zoveel enthousiasme te zien. Daarna gingen we naar het Verbrande Huis waarin we een film zagen over de verwoesting van de tempel. Toen gingen we naar het Tempel Instituut waar we informatie kregen over de oude tempel hoe deze eruit gezien zou hebben. Daarna gingen we naar de Grafkerk, waar het erg druk was. Bovenop het dak is een gemeente gevestigd van Ethiopische orde. Via de shouk(winkeltjes in de binnenstad), wanneer je een sjaal zoekt, kun je hier altijd slagen, keuze genoeg! Nep Rolex en nepmerkkleding is er ook volop te vinden. Ze zien gelijk als er Hollanders komen en dan hoor je van alle kanten: 'kijken, kijken en niet kopen.' Zuinige zeeuwen zijn dus ook bekend. Via de Damascuspoort gingen we door naar de graftuin waar we een graf in gegaan zijn waarvan wordt gezegd dat dit het graf is waar Jezus in gelegen heeft. We hebben daar ook nog mooi gezongen in die tuin.

Vandaag weer vroeg, we gingen proberen op het tempelplein te komen. Toen we daar aan kwamen stond er al een lange rij, het duurde wel anderhalf uur voordat we door de controle waren. Op het plein zagen we de Al Aqsa moskee, waar ze de deuren goed dichtdeden, zodat we niet naar binnen konden gluren. Ook de Rotskoepel was gesloten, maar door een raampje konden we naar binnen gluren. Het is bijzonder om op dit plein te lopen. Er zijn veel moslims en de Joden mogen er niet komen. De klaagmuur is aan de zijkant en daar staan de Joden dus wel te bidden. Dit contrast is verdrietig om te zien. Via de Leeuwenpoort gingen we naar Bethesda en daar staat ook de Sint Anna kerk waar we mooi hebben gezongen. Daarna liepen we via de Via Dolorosa en door de Islamitische buurt naar de Citadel, de toren van David. We hebben toen nog een falafel gegeten en hebben gewinkeld in de shouks. Toen liepen we via de Joodse buurt en hebben we daar nog een synagoge bezocht en liepen we via de Sionspoort de Sionsberg op en daar hebben we ook nog een kerk bezocht. Daarna met de bus weer terug naar het hotel voor onze zoveelste heerlijke maaltijd. Het hoofdgerecht is bij velen evenveel als de toetjes, wat heerlijk is het hier! Morgen moeten we er weer om 06:00 uit voor de laatste tocht door Jeruzalem. We gaan naar de Hizkiatunnel en ook bezoeken we Yad Vashem(herdenking Holocaust). 's Avonds koffers weer inpakken en dan de volgende dag op naar Tiberias.

Het is mooi om door Jerusalem te lopen. Wat voor mij opviel is dat alles zo dicht bij elkaar ligt, Golgotha, Gethsemane, berg Sion, Olijfberg, de tempel. Wel vinden we het moeilijk om voor te stellen hoe het echt is geweest in de tijd van Jezus en daarvoor. Er staan nu veel gebouwen en veel is voor de toeristen mooi aangelegd. Het is natuurlijk nu ook gewoon een moderne stad, maar nog wel met de oude geschiedenis, wat wij dus bezoeken.

Weltrusten allemaal!

Groeten de 'Exodusreizigers'

Jaap&Leanne

Ha mam en Lien,
wat een verhalen zeg. Echt super leuk! jullie maken echt heel veel mee, we zijn stiekem toch wel een beetje jaloers;) wij hebben jammer genoeg geen oranje tompouches op, omdat ze op waren;) we hebben heerlijk genoten van jullie foto's.. alleen erg lastig te ontdekken wie nou wie is als jullie die niqaab dragen;).. Bij de mannen bestaat het hoofdsbestanddeel nog steeds uit aardappel, gelukkig wel in verschillende vormen. Geniet nog van jullie laatste week en de temperatuur daar. Hier was het gisteren zo'n 25 graden, echt heerlijk! Vanochtend heeft het heel hard geregend, maar nu ook weer droog en morgen geven ze weer 24 graden af. Eindelijk een beetje zomer:). Groetjes aan de rest.
Liefs..

hoi (o)ma Geertse,

ook wij hebben geen oranje tompoucen op hoor alleen moorkoppen haha -> we moesten natuurlijk wel vieren dat het koninginnedag was. 's morgens heeft Bastiaan geholpen op het plein bij de kinderspelen.
We zagen dat jullie weer heerlijk in de tenten hebben geslapen - leuk om de foto's te zien.
gisteren en vandaag was het hier ook heerlijk weer - nog een fijne vakantie verder en gezond weer thuis !
Liefs William, Anja, Bastiaan en Jaco

Jor

Hee lien!
gaaf weer een lang verhaal! Het klinkt echt allemaal geweldig, echt een reis die je je hele leven niet meer gaat vergeten. Als ik ooit nog n keer naar Israël ga huur ik jou in als gids haha :) Misschien is dat wel een goed beroep voor je, avontuurelijk en toch ook sociaal bezig :P Gelukkig dat jullie lekker te eten hebben, is altijd maar afwachten he! En leuk dat je foto's kunt plaatsen , kunnen we ook een beetje meegenieten! Als het lukt, maak dan een paar foto's voor me waarop je het contrast tussen oud en nieuw (gebouwen/sfeer in Jeruzalem) goed kunt zien? Hier alles goed, ben mn stage aan het afronden (: Fijne reis nog 4 daagjes! Liefs Jor

Suzan Janse

Hallo (o)ma Geertse, alles net doorgelezen van de afgelopen 2 dagen, hoeveel dagen heb je nog vakantie als je thuiskomt...???? Zittend hier op een stoel denk ik: hebben ze dat ALLEMAAL in TWEE dagen gedaan......?????? Nog fijne dagen en een goede thuisreis. groetjes van allemaal.

Elly de Jonge

Ma Geertse kun je a.u.b. een beetje zon en warmte sturen het is hier echt koud en regen Fre gaat de kachel maar weer stoken. jullie hebben het daar lekker warm zo te zien op de foto's en heb jij ook kameel gereden? en niet ziek geweest op de boot???? ik zag dat je aan het filmen was toch maar goed dat je die mee hebt.
goede reis verder groetjes vanuit het koude en natte w.dorp

ps. wat een modern smsje stuur jij Ellen lag helemaal in een deuk is die van Oma zei ze

corfien@live.nl

Hallo Allemaal,
Fijn, dat jullie zo genieten. Wij,[corrie en Finus] hebben ook deze reis gemaakt. Morgen gaan je dus naar het oorlogs muzeum, dat is zeer indrukwekkend. Ook heel ontroerend, niemand had droge ogen, toen wij er uit kwamen. Ook het meer van Tiberias is mooi. Doei. !!!

RoSiBjö

Wat leuk om zo weer de blog te lezen. Mooi dat jullie zo genieten van alles! Is het alweer bijna voorbij. Fijne dag vandaag bij het meer van Tiberias. Hier is het mooie weer weer voorbij aan het gaan, grijs, motregen etc. We kijken uit naar zaterdag, hopen voor jullie op een goede reis. Geniet er nog even van, die shirts en korte broeken kunnen wel weer de kast in. Tot zaterdag!!! kusje voor oma van Björn

bram

Ha pa en ma, en natuurlijk ook de groep. Leuk om de blog te lezen. Herkenbare stukjes, vooral die van nu. Veel plezier nog met de laatste paar dagen, tevens hopend op mooi weer!

groeten, Bram